Danger Mouse, superheld

Posted on September 22, 2006

0


Door Luc van Kemenade


Brian Joseph Burton, beter onbekend als Danger Mouse, is mijn superheld. De producer zorgt met veel humor al een paar jaar voor de meest vernieuwende muziek die hij altijd met verrassende acties aan de man weet te brengen. Begin deze maand heeft hij zichzelf overtroffen. De muis met kattekwaad verdient een standbeeld. Maakt niet uit waar, als het maar groot is.

Samen met de Engelse graffiti-artiest Banksy ging Danger Mouse begin september enkele platenzaken in London af. Daar stalen ze 500 exemplaren van Paris Hiton’s poging de microfoon te verkrachten (een cd die Paris heet) en vervingen die door een geniale remix. Banksy deed het artwork en Danger Mouse remixte Hilton’s cd tot 40 minuten intrumentals met holle uitspraken van de del. Hij verklaarde later dat het moeilijk is perfectie te verbeteren, maar dat hij het toch wilde proberen..

Bij het grote publiek is de naam Danger Mouse niet echt bekend, terwijl je zijn muziek overal tegenkomt. Crazy van Gnarls Barkley kent iedereen. Dat is dus muziek van Burton. Het is een samenwerkingsproject met zanger Cee-lo. Grappig is dat Danger Mouse in 1998 al een demo met een groot deel van de instrumentals aan Cee-lo gaf. Muziek die hij eind jaren negentig maakte is in 2006 dus vernieuwend.

De naam Gnarls Barkley ontstond nadat Burton met wat vrienden maffe namen voor celebrities aan het bedenken was. Zo kwamen ze op Prince Gnarles en Bob Gnarley en later op Gnarls Barkley. Bij elk optreden van Gnarls Barkley dragen Cee-lo en Danger Mouse andere kostuums. Ze openen de set dan met een cover dat binnen het thema van hun kostuums past. Als glam-rockband opende ze in New York bijvoorbeeld met The Final Countdown van Europe en in Minneapolis speelde ze, verkleed als tennissers, We Are The Champions van Queen.

Zoals wel blijkt is Danger Mouse altijd orgineel. Hij weet een bepaalde mystiek rondom zijn muziek te creëren. In 2004 stond bijvoorbeeld uit het niets The Grey Album online. Een remix van Jay-Z’s Black Album waarvan de producties wel erg veel weg hadden van The Beatles. Later bleek Danger Mouse The White Album verscheurd te hebben. Hij sampelde het beste album van The Beatles tot de beats op The Grey Album. Geen wonder dat Damon Albarn erop stond dat Danger de tweede plaat van de Gorillaz (Demon Days) zou produceren.

Naast de eerder genoemde producties maakte Danger Mouse in 2005 ook nog een geniale hiphopplaat met nog genialere skits. Dat deed hij samen met rapper MF Doom. Als Dangerdoom (weer een andere naam) maakten ze The Mouse and the Mask. Hij produceerde ook het pas verschenen Pieces of the People We Love van The Rapture (ga die gasten zien op 5 oktober in Tivoli, Utrecht) en het laatste album van Sparklehorse.

Genoeg met namen gestrooid. Danger Mouse heeft humor en maakt vette muziek. Dat standbeeld moet er gewoon komen. Al was het alleen al omdat hij de eerste is die profijt heeft van het naaien van Paris Hilton.


check:
www.dangermousesite.com

Advertisements