Milo Anstadt

Posted on May 21, 2007

0


Amsterdam Oud-Zuid, een ruim appartement op de tweede verdieping. Chaotisch ingericht met veel kunst aan de muren. Boeken, rijen boeken en anti-slip laag op de vloer. Ik had me iets statigers voorgesteld bij de woning van Milo Anstadt, de regisseur van De Bezetting en talloze andere documentaires, hoorspelen en televisieprogramma’s. Deze aardige man, tevens schrijver, meester in de rechten, journalist en verzetsheld, woonde in mijn gedachten in een deftig grachtenpand.

Niets van dat alles: Koffie met sultana en een chocolaatje, flitsmicrofoon aan en praten. Uren praten. “Wat was uw rol in de productie van Die Besatzung?”, vraag ik na twee uur. “Niets”, antwoordt Anstadt. Op dat moment besef ik dat het interview zijn waarde voor mijn beoogde scriptie verliest.

Ik onderzoek de productie en receptie van Die Besatzung, een documentaire over Nederland tijdens de Duitse bezetting, uitgezonden op de Westdeutsche Rundfunk (WDR) in 1966. Gemaakt door dr. Loe de Jong, die met Die Besatzung zijn succesvolle 21-delige historische documentaire De Bezetting de Duitse grens overbracht.

Ik vond een brief van De Jong aan Anstadt, geschreven op 4 juli 1966. “Wegens vakantie moet ik onze afspraak van de eerste week van juli afzeggen”, schrijft De Jong. Samen met Anstadt wilde hij aan de slag gaan met de scripten van De Bezetting om ze terug te brengen tot vier afleveringen, geschikt voor de Duitse televisie.

“Die brief heeft mij nooit bereikt”, vertelt Anstadt. “Ik reisde toen de wereld over met mijn filmcrew. Is dat eigenlijk nog wat geworden, Die Besatzung?”

Ik was in de veronderstelling dat de excentrieke Pools-Joodse Nederlander me alles zou vertellen over de Nederlands-Duitse productie maar ik vertel hem graag dat de vier afleveringen van Die Besatzung in oktober en november 1966 op de WDR te zien waren. Het was een eer om tegenover Anstadt te zitten, in die huiskamer in Oud-Zuid waar Karl Popper en Joop den Uyl mij en mijn studiegenoot Laura voor gingen.

