Succesverhaal

Posted on March 28, 2008

4


kuifje2.jpgEthiopiŽ, is dat niet dat land van aids, honger en droogte?

Van beelden van zielige negerkindjes met vliegen rond hun droge, gebarsten lippen, dramatische pianomuziek en een gironummer waarop je geld moet storten?

Wie gaat daar nu in vredesnaam naartoe?

Ik dus. Maar niet om dat ellendige beeld te bevestigen. Als journalist ga ik de komende vijf maanden op zoek naar bijzondere mensen en verhalen die EthiopiŽ typeren. Zonder blind te zijn voor problemen richt ik me op de andere kant van de medaille. Of dat nu een succesvol ondernemer of een geslaagd ontwikkelingsproject is. Liever een succesverhaal dan ellende. Dat verhaal kennen we nu wel.

Samen met mijn vriendin Daphne, die fotograaf is, land ik op 6 april op de luchthaven van Addis Abeba, de hectische hoofdstad van EthiopiŽ. Daar zijn we te gast bij fotojournalist Petterik Wiggers, waar Daphne stage gaat lopen. Een bijzondere man, geboren in Vught, die al vijf jaar in Addis woont en het Afrikaanse continent in de vijftien jaar daarvoor als fotograaf verkende.

Petterik werkt onder meer voor de Nederlandse kranten NRC Handelsblad en Trouw, het Amerikaanse TIME Magazine en het Engelse The Times. In 1996 werd hij fotojournalist van het jaar en hij werkt op dit moment aan een boek over Soedan. Het is een hele eer om door zoín man wegwijs te worden gemaakt in de Hoorn van Afrika, de regio waartoe EthiopiŽ behoort.

Vanuit Addis, een stad met ongeveer drie miljoen inwoners, zal ik de komende maanden op pad gaan om reportages te maken en verhalen te schrijven. Dat doe ik als freelancer voor het maandblad Onze Wereld, voor mijn website en voor deze rubriek in Brabants Centrum. Het beroep van journalist leent zich bij uitstek voor een avontuur als dit. Het is het ideaal van de stripboeken uit mijn jeugd, het is als Kuifje in Afrika.

De omstandigheden zullen vaak lastig zijn om in te werken. Ik ben het Amhaars, de officiŽle taal van EthiopiŽ, niet machtig en het land staat ook al niet bekend om haar comfortabele reismogelijkheden. Dat wordt overigens beter. EthiopiŽ is een stabiel land en het toerisme is in opkomst.

Maar ik wil alles zien en alles meemaken: van de tropen in het noorden en de bergen rond Addis tot aan de droge savannes in het zuiden en zuidoosten. Het is haast niet te bevatten hoe divers EthiopiŽ is. Ongeveer tachtig etnische groeperingen met honderden verschillende talen en dialecten bevolken het land dat 27 keer zo groot is als Nederland. Dat zijn ingrediŽnten voor niet ťťn, maar voor elke dag een nieuwe cultuurshock.

Wat zoín cultuurshock precies inhoudt? Ik heb geen idee. Mensen zeggen me er rekening mee te houden, dat het grote indruk maakt om armoede te zien. Waar ik voorlopig naar uitkijk is de reis en bij aankomst de geur van eucalyptusbomen die je schijnt te verrassen wanneer je op de luchthaven van Addis uit het vliegtuig stapt. Die geur zal ik diep opsnuiven. Om daarna op zoek te gaan naar een succesverhaal.

