Een druppel later

Posted on June 19, 2008

1


Het hoost in Addis. Op weg naar huis word ik ingehaald door EthiopiŽrs met plastic tasjes op hun hoofd om hun kapsels te beschermen tegen de regen.

Ze zijn overduidelijk beter getraind in het ontwijken van de enkeldiepe plassen dan ik. Met mijn broek bedekt met modder glijd ik verder richting huis. Goede timing, in het regenseizoen naar EthiopiŽ.

Maar regen en modder zijn niet het grootste probleem. Mijn grootste angst is om op een onoplettend moment in een open rioolput te vallen. Daar waar de armen uit de sloppenwijken in de ochtend emmers legen waarvan de inhoud zich niet moeilijk laat raden. De kans dat mijn angst werkelijkheid wordt is vanavond aanzienlijk groter dan anders. Het is pikkedonker op straat en dat is de schuld van misschien wel de machtigste man van de stad.

Deze man, laten we hem Kebebe noemen, zit elke dag grijnzend achter een groot paneel. Elke wijk in Addis heeft daarop een eigen schakelaar, die door Kebebe wordt bedient. Hij bepaalt zo wie er stroom heeft of niet. Vandaag is mijn wijk aan de beurt en mijn buurtgenoten ondergaan het stilletjes: geen geklaag, geen protest. De kaarsen en lucifers van kleine supermarkten raken uitverkocht, andere winkels sluiten vandaag hun luiken. We moeten zuinig zijn met stroom.

Negentig procent van de Ethiopische energie wordt uit water gewonnen, en dat is zo gek nog niet. In de groene regioís in het noorden en westen is genoeg water om het hele land, inclusief de droogste provincies, te voorzien.

Neem de Blauwe Nijl, die in Bahir Dar ontspringt. De rivier slingert vanaf het Tanameer richting de Soedanese hoofdstad Khartoem en slokt daar de Witte Nijl op. De rivieren gaan simpelweg als de Nijl verder naar Egypte. Meer dan 85 procent van het water van die Nijl komt uit EthiopiŽ en had mij en vele anderen vanavond van stroom kunnen voorzien. Al vrees ik dat Egypte en Soedan het een slecht idee vinden om hun rivier ten gunste van EthiopiŽ en mij te zien halveren.

De Nijl is het afvoerputje van kostbaar Ethiopisch water. Stroom uit andere bronnen bereikt vanwege verouderde elektriciteitscentrales en een incapabel stroomnet maar weinig huishoudens. Ondertussen doet het overheidsgestuurde elektriciteitsbedrijf een gewaagde gok. Tijdens het regenseizoen moet een voorraad regenwater aangelegd worden die groot genoeg is om de rest van het land, de rest van het jaar, in stroom te kunnen voorzien. Het lot van gewone EthiopiŽrs en de economie ligt zo in handen van de weergoden. En die zijn het Oost- Afrikaanse land dit jaar ongunstig gezind, de buien van april kwamen een druppel later. Het gevolg: genoeg water, maar geen elektriciteit omdat op het verkeerde paard is gegokt.

Thuis aangekomen steek ik maar weer een kaars aan. Hoewel het regenseizoen eindelijk is losgebarsten blijft Kebebe de stroom uitschakelen. Je zou denken dat hij nu wat vaker vrij is. Maar het schema van power cuts is juist uitgebreid naar drie keer per week, waardoor Kebebe overuren draait, en ik Ė net als de rest van de wijk Ė verplicht moet dineren bij kaarslicht.

Foto door Daphne Kuilman.

