‘Nu kan ik mijn eigen cultuur een gezicht geven’

Posted on August 18, 2008

0


Als kind koesterde ze een ongebruikelijke droom voor een Ethiopisch meisje. Kidist Hailu Degaffe wilde geen zakenvrouw of arts worden, maar kunstenaar. Na een lange omweg leeft ze nu van haar schilderijen in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. ‘Waarom zou er geen Ethiopische kunst in Tokyo kunnen hangen?’

Er was een zoektocht voor nodig om haar kinderwens te vervullen. Eerst studeerde ze met succes Engelse taal en literatuur, daarna volgden talloze baantjes. ‘Ik miste altijd de passie van het schilderen,’ zegt Kidist. Nu verdien ik niet zoveel, maar ik doe eindelijk wat me gelukkig maakt.’

Er is niet veel aandacht voor kunst in EthiopiŽ. ‘Maar dat zie ik veranderen,’ zegt Kidist. ‘Steeds meer mensen bezoeken exposities en er is meer begrip en waardering voor mijn werk.’ Ze gelooft in de kracht van kunst. ‘Als een atleet als Haile Gebrselassie het beeld van EthiopiŽ kan veranderen door te sporten, waarom zou een kunstenaar dat dan niet kunnen met een kwast?’

Anders dan sommige collega’s sluit Kidist zich niet op in haar studio. ‘Ik wil juist naar buiten toe. Mijn kunst moet mensen stimuleren hun leven beter te maken.’ Een goed voorbeeld daarvan is haar expositie Cherish Your Dreams, waarin ze straatkinderen uitdaagde te stoppen met bedelen en naar school te gaan. Maar ook andere sociale problemen hebben haar aandacht, zoals schending van vrouwenrechten en het absurd hoge aantal dodelijke verkeersongelukken in EthiopiŽ.

Kidist noemt pianist Girma Yifrashewa als een van haar grootste voorbeelden. ‘Hij is een leraar die als muzikant internationale roem geniet, maar met zijn gezin in EthiopiŽ woont. Ik wil ook met mijn schilderijen de grens over,’ zegt ze, ‘Zo kan ik onze cultuur een gezicht geven. Maar ik zal altijd weer terugkeren naar huis. EthiopiŽ is de bron. En er zijn hier nog genoeg problemen om aan te pakken.’

Dit artikel verschijnt in Onze Wereld van september, in de rubriek Rondje Wereld.
Foto door Daphne Kuilman.

