Net als in de film

Posted on December 2, 2009

0


Samuel Fittiwy (23) heeft zijn ontbijt achter de kiezen en rookt zijn ‘favoriete sigaret van de dag’: die bij de eerste kop koffie. ‘Ik ben begonnen met roken op de universiteit,’ zegt de verkoper. ‘Ik dacht dat het cool was omdat al mijn vrienden rookten.’

Samuels vriend Addis Bentirgu (24) zoekt de oorzaak van zijn sigarettenverslaving ergens anders. ‘Ik wilde op de bad guys in films lijken,’ zegt hij. ‘Die roken altijd. Dat had veel invloed op me.’

Hoewel recente statistieken ontbreken, het onderzoek is volgens het Ministerie van Gezondheid nog niet afgerond, zijn Samuel en Addis ervan overtuigd dat hun landgenoten de afgelopen jaren meer zijn gaan roken.

Wiet, qat en alcohol
Vooral jongeren en middelbare scholieren in steden als Addis Abeba, Bahir Dar en Awassa zouden verslaafd raken. ‘Als je jong bent, wil je alles uitproberen,’ zegt Addis, die apotheker is. ‘De jeugd verveelt zich en hangt rond op straat of gaat naar de bar. Ze raken zo niet alleen verslaafd aan sigaretten, maar ook aan wiet, qat en alcohol.’

Een schaarse workshop of bijeenkomst daargelaten, voert de Ethiopische overheid geen actief beleid om roken te ontmoedigen. Horeca-eigenaren bepalen zelf of hun zaak blauw komt te staan en sigaretten zijn eenvoudig verkrijgbaar, zelfs voor kinderen.

Stiekem
‘Als er een rookverbod zou worden ingevoerd, ben ik de eerste die de straat opgaat om te protesteren,’ zegt Firew Girma (26). De elektricien begon vier jaar geleden met roken. ‘Ik kauwde toen veel qat,’ zegt hij. ‘En daar horen nou eenmaal sigaretten bij.’

In het straatbeeld van Addis Abeba zijn rokende vrouwen zeldzaam. Volgens Firew is het niet sociaal geaccepteerd. ‘Vrouwen roken meestal stiekem,’ zegt hij. ‘s Avonds in de bar zie je ze wel eens een sigaret opsteken, maar daar wordt toch met enige afkeer naar gekeken. Al maakt het mij niets uit als mijn vriendin rookt. Dat zou hypocriet zijn.’

Deze bijdrage aan de rubriek Rondje Wereld verscheen in het dubbeldik december-januarinummer van onzeWereld

