Seks met mannen

Posted on February 18, 2010

0


Dit begint op Afrika te lijken. Na bekende kilometers asfalt in Frankrijk en Spanje en een oversteek met de pont naar ideaal vakantieland Marokko, wordt het landschap rond Agadir ruiger. In Tiznit overnachten we. De douche is warm en welkom. De avond te jong. Wat valt er te beleven in deze kleine kustplaats vol mannen met tulbanden?

Ik loop door de steegjes van de oude medina. Verkopers vegen de stoffige straten en sluiten de luiken van hun winkels. Een enkele bar is nog open en een enkel tafeltje bezet, maar het houdt niet over. Na wat ronddolen besluit ik een theehuis in te gaan. Ook hier veegt de waard het woestijnzand naar buiten. In de deuropening wordt mijn arm vastgepakt. “a va?” In het donker zit een man met ongeschoren gezicht. Hij lacht vriendelijk. Zijn grijze muts staat schuin op zijn kortgeknipte kruin en hij draagt een bruine jas. Type potloodventer, zeg maar. Of ik bij hem wil aanschuiven.

De man stelt zich voor als Hasan, 32 jaar, visser van beroep. Hij komt uit het zuiden van Marokko en is wanhopig op zoek naar een nieuwe baan, want verdomme de wateren van Marokko worden geplunderd door Europese vissers. De inktvissen, die volgens Hasan goud waard zijn, raken op en tegen de geavanceerde schepen kunnen Marokkaanse vissers volgens hem niet opboksen.

Terwijl Hasan de laatste druppels thee aan mij uitschenkt en ik hem een sigaret aanbiedt, verzoekt de theehuisbaas ons op te stappen. “Nog n drankje voor het slapen gaan,” vraagt Hasan. Hoewel ons gesprek moeizaam verloopt, stem ik in. Soms moet je nieuwe contacten wat tijd gunnen om te ontdooien. Het begint te regenen terwijl we de poort van de oude medina uitlopen. Hasan belooft me dat het niet ver is.

Na tien minuten stel ik voor om terug te keren. Hasan kijkt me aan. “Ben je getrouwd?” Ik antwoord ontkennend. “Mooi,” zeg hij, terwijl hij een stap dichterbij komt. “Ik ben ook vrijgezel. Heb je alleen seks met vrouwen?” Ja, antwoord ik. Hasan zucht diep en komt tegen me aanlopen. “Marokkaanse meisjes zijn zo vermoeiend,” zegt hij. “Ze doen moeilijk en willen altijd wat van je. Geld meestal. Ik ben vrij om te doen en laten wat ik wil. Net als jij. Het is goed dat we zijn omgedraaid. Hier zijn minder mensen. Waarom probeer je het niet eens met een jongen?”

Ik lach en zet een stap opzij. Hier was ik voor gewaarschuwd. De seksuele moraal in Marokko is stroef, waardoor sommige mannen zich voor ongecompliceerde seks de moeite besparen om vrouwen het bed in te krijgen. “Ik ben moe. Het regent. Ik ga slapen,” zeg ik terwijl ik Hasan op de schouder klop. Ik gebruik nog net niet het excuus dat ik hoofdpijn heb. “Kom op,” dringt Hasan aan en hij wijst naar een donkere hoek onder een afdak. Ik bedank vriendelijk en loop weg. Hasan pakt mijn hand. “Morgen dan?” probeert hij nog. Wie weet, lieg ik, wetende dat we morgenvroeg Tiznit achter ons laten en de Westelijke Sahara ingaan.

De column Bamako Blues verschijnt om de week in Brabants Centrum

Posted in: Bamako Blues