Verdienen aan muziek

Posted on April 5, 2010

0


Salif Keita en Amadou & Mariam zijn wellicht de grootste namen. Maar Mali brengt nog veel meer talentvolle artiesten voort. Van management, netwerken of marketing hebben ze vaak weinig verstand. Het Centre d’Arts de Ségou brengt daar verandering in.

“We hebben geen olie, zoals in Libië. Of melk, zoals Nederland,” zegt Mamou Daffé, directeur en oprichter van het internationaal bekende Festival sur le Niger, dat jaarlijks wordt gehouden in de Malinese stad Ségou. “In Mali hebben we een rijke cultuur. Dat is ons belangrijkste exportproduct.”

Het is volgens Daffé erg lastig om als kunstenaar in Mali je brood te verdienen. Aan talent ontbreekt het niet. Vooral op muzikaal vlak is het West-Afrikaanse land onovertroffen. “De allerbeste artiesten komen er meestal wel op eigen kracht,” zegt Daffé. “Maar er valt veel meer uit te halen. Daarvoor ontbreken de juiste faciliteiten. Management voor artiesten, bijvoorbeeld, bestaat nog nauwelijks.”

Vandaar dat de festivaldirecteur het initiatief nam tot de oprichting van het Centre d’Arts de Ségou. Het cultureel centrum in de aan Ségou grenzende stad Sébougou gaat talentvolle kunstenaars de zakelijke kant van het artiestenbestaan bijbrengen. De eerste cursus start in november. “Het doel is om getalenteerde artiesten te perfectioneren en als echte professionals in de markt te zetten,” legt Daffé uit. Het centrum zal workshops en cursussen aanbieden in netwerken, management en marketing. Daffé: “De artiesten moeten zich veel bewuster worden van hun markt en doelgroep en hun promotie daarop afstemmen.”

Zelf geeft Daffé het goede voorbeeld. Sinds kort werkt hij nauw samen met collega’s uit verschillende kunstdisciplines. Theatermakers, schrijvers en schilders hebben zich verenigd in een formeel netwerk en wisselen kennis, ervaring en contacten uit om zo de Malinese kunst- en cultuursector te professionaliseren en als lobbygroep een stempel te drukken op het cultuurbeleid van de Malinese overheid.

Dit artikel verscheen in IS nummer 3/ april 2010

Advertisements