Crowdsourcing via Twitter: Olaf Koens naar #Azerbeidzjan

Posted on October 31, 2010

2



Afgelopen vrijdag startte collega-journalist Olaf Koens, correspondent GPD in Moskou, een experiment: kun je via Twitter een journalistieke reis financieren?

Zijn krant vond het niet de moeite waard hem naar Azerbeidzjan te laten gaan voor verslag van de verkiezingen aldaar, omdat dit “gezien de kosten niet de moeite waard is”. Jammer.

Koens liet het er niet bij zitten en begon een inzamelingsactie op Twitter. Als honderd Tweeps hem met een tientje zouden sponsoren, zou hij alsnog gaan en verslag doen via zijn Twitter en zijn blog. En wellicht zat er ook nog een stukje voor de GPD in.

Dat hoefde blijkbaar niet, want GPD-hoofdredacteur reageerde op Villamedia.nl negatief op zijn innovatieve freelance medewerker: “We willen de verhalen gewoon niet. Dat heeft niets met geld te maken.” Gemiste kans zou je zeggen: verslag van de verkiezingen in Azerbeidzjan in je krant, gefinancierd door je lezers. Dat heet nieuwe journalistiek.

Koens project is intussen rond. Op zijn website schrijft hij:

“In drie dagen is het project geslaagd. Met op de kop af 100 lezers hebben we ruim 1000 euro binnen weten te slepen. Het bewijs dat journalistiek leeft, dat crowdsourcing zelfs in een relatief kleine nichemarkt werkt en dat lezers graag bepalen en zelfs betalen voor onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek. Hoera!”

Advertisements