Van hongersnood naar Hollywood

Posted on May 21, 2012

3



Wie de toekomst van de Verenigde Staten (en eigenlijk ook de rest van het Westen) wil zien moet naar Los Angeles. Ik heb Ethiopië en Afrika achter me gelaten en woon en werk nu vanuit L.A., Zuid Californië, met uitzicht op de Hollywood Sign.

‘China’s Wanda Group Agrees To Pay $2.6B For AMC Entertainment,’ meldde entertainment nieuws website Deadline Hollywood gisteren.

De Chinezen redden een vooraanstaand Amerikaanse bedrijf van de ondergang. De eerste reactie onder het artikel: ‘This really wasn’t what I had in mind…’ De tweede: ‘(…) I’m not happy that such a cultural symbol of America is now at the hands of our largest creditor.’

Welkom in de Nieuwe Wereld. Wie de toekomst van de Verenigde Staten wil zien, gaat naar Los Angeles – een stad van nieuwe pioniers. Hier kijkt men naar Azië en niet – zoals aan de Oostkust – naar Europa, naar de Oude Wereld.

En L.A. is de ideale uitkijkpost, schreef ook oud-correspondent in Amerika voor NRC Tom-Jan Meeus in zijn laatste stuk vanuit de VS:

‘De grootste stad – 17 miljoen inwoners – van Californië, het laboratorium van de VS dat de wereld eerder Google, de sportschool, Facebook, de spijkerbroek, The Huffington Post en Hollywood gaf. Ondanks de recessie, die zwaar toesloeg, blijft de regio rond LA Amerika’s koploper in industriële productie en transport. Bovendien is de stad hét multiculturele experiment van de wereld: bijna 50 procent van de bevolking is latino – de snelst groeiende minderheid van de VS -, 10 procent Afro-Amerikaan en inmiddels al 11 procent Aziaat.’

L.A. is waar het gebeurt: grote dromen en keiharde mislukkingen. Altijd in beweging. En daarom een locatie met niet alleen palmbomen en altijd zonnig weer maar ook met verhalen op elke straathoek – de ideale standplaats voor een freelance journalist zoals ik dus.

Ik ben verhuisd. De afgelopen jaren heb ik als freelance journalist vooral in Afrika gewerkt. Mijn standplaats was Addis Abeba, Ethiopië, een plek waar ik niet alleen het klappen van de zweep als journalist heb leren kennen (dat is vrij letterlijk: Ethiopië is een van de moeilijkste landen ter wereld om journalist te zijn) maar ook enorm ben gegroeid op persoonlijk vlak. Ik ben er in april getrouwd met mijn prachtige vrouw Betelhem en met haar ga ik nu het avontuur aan in Californië.

Ik heb in Afrika (vooral in Ethiopië) als correspondent voor newswire the Associated Press en voor Elsevier, Trouw en de Wereldomroep  gewerkt en gereisd onder moeilijke omstandigheden. Ik heb Afrikaanse dictators geïnterviewd en verslag gedaan van hun kansloze topbijeenkomsten in ‘politieke hoofdstad’ Addis Abeba.

Ik heb gezien hoe Ethiopië grote stappen vooruit zet op economisch gebied maar tegelijkertijd haar bevolking steeds meer vrijheden afpakt en steeds een beetje meer op China gaat lijken. Er was ook honger (ja echt, nog steeds). En oh ja, soms ook een succesverhaal.

In mijn nog steeds vrij jonge carrière als freelance journalist (2009) hebben keukens op heel wat verschillende locaties ter wereld dienst gedaan als kantoor, kantine en koffiecorner. Ik houd nu kantoor in Koreatown waar ik vanaf mijn keukentafel uitzicht heb op dit Amerikaans icoon. Hollywood en Downtown L.A. zijn dichtbij. Mijn vrouw werkt in Beverly Hills. Van hongersnood naar Hollywood. Jullie horen snel meer van me.

